#12 TikTok en Instagram zouden DigiD moeten verplichten
8000+ mensen volgen Alexander's favoriete nieuwe tools, tips en inzichten
Ik hou van gadgets. Dat weet je. Twee van mijn nieuwe favorieten:
De Ninja Creami. TikTok made me buy it. Een ijsmachine die binnen 2 minuten perfect schepijs maakt van ALLES. Vul het bakje met (bijvoorbeeld) fruit, doe 'm 24 uur in de vriezer, en na 2 minuten oorverdovende herrie heb je vers schepijs. Leuk om te doen met kids. Het ding is constant uitverkocht, maar ik kon er recent via amazon.de nog een scoren.
De Google Pixel Fold. Een uitstekende Android-telefoon die open te klappen is tot een tablet. Om lekker te lezen in de Kindle app. Bijzonder voor een foldable: hij is ook zeer bruikbaar als *ingeklapte* telefoon, waardoor het uitklapscherm als een fijne extra voelt. Kost wel 1800 euro via de Duitse Google Store (verzenden via Huifkar) maar dan heb je ook wat.
Eerder schreef ik dit in deze nieuwsbrief:
Het gaat niet bepaald goed met jongeren in de Westerse wereld. De cijfers over zelfdoding, sociale isolatie en depressie onder jonge mensen zijn bepaald niet fraai. Opiniemaker Noah Smith (aanrader) wijst de mogelijke schuldige aan: de smartphone. Grafiekjes van de net genoemde sociale problemen vertonen allemaal een opvallende negatieve knik op het moment dat de smartphone populair wordt. En daarna wordt het slechter en slechter. Smith is de eerste die toegeeft dat eerdere massale maatschappelijke kritiek op nieuwe mediaverschijnselen steeds ongefundeerd bleek — bijvoorbeeld op de televisie (die zou ons dom maken) en videogames (die zou ons gewelddadig maken). Maar toch begint het bewijs tegen de smartphone (en social media) zich op te stapelen.
Uit eigen onderzoek van Facebook bleek een paar jaar geleden dat eenderde van de jonge meisjes zich slechter voelt door het gebruik van Instagram (maar dat ze ook niet kunnen stoppen).
Onderzoek uit 2019 toont aan dat mensen die Facebook deactiveerden, gelukkiger werden, socialer werden en zich minder druk gingen maken over politiek.
Ook recent onderzoek (uit 2014, 2016, 2018 en 2022) toonde keer op keer aan dat een break van sociale media zorgt voor verbeteringen van de mentale gezondheid — mensen worden simpelweg socialer, minder depressief en minder angstig.
TLDR: Social media maakt onze jeugd kapot. Commerciële partijen mogen volgens de AVG geen privacygegevens van jongeren onder de 16 jaar verzamelen. Maar techbedrijven handhaven amper en iedere jongere snapt dat je je geboortedatum kunt faken. Daarom een ideetje: wat als we social mediabedrijven zouden verplichten om een leeftijdcheck te doen met behulp van DigiD? Als je een account wil aanmaken bij Instagram, Snapchat of - godbetert - TikTok, wordt je eerst doorgestuurd naar DigiD om in te loggen. DigiD zou dan alleen 'ja, deze persoon is ouder dan 16' of 'nee, deze persoon is jonger dan 16' hoeven teruggeven aan de social media app. Zo blijft de privacy gewaarborgd en wordt er eindelijk gehandhaafd.
Het gaat lekker in de hitlijsten met onze nieuwe podcast ✨Poki. Voor als je nog niet geluisterd hebt: ik maak 'm samen met Wietse Hage (ik vind Wietse een van de interessantste tech-denkers van Nederland). De tweede aflevering vond ik tot nu toe de beste: hoe gaan de werelden van reclame en AI straks mengen? Een dystopisch toekomstbeeld…
Nog meer WC-eend: ik ben een side-project begonnen: in samenwerking met een Sloveens bedrijf dat e-ink schermen produceert heb ik 32" e-ink schermen laten maken die geoptimaliseerd zijn om voorpagina's van kranten op te tonen. Ik heb 'm aan de muur hangen in de keuken, en scan elke ochtend de headlines met een kop koffie. De technologie is niet goedkoop (het scherm kost 2300 euro ex btw...) maar het is een prachtig kunstwerk. Stuur me een mailtje als je geïnteresseerd bent, en het project upvoten op Hackernews en Product Hunt waardeer ik <3
YouGov deed een poll over het aanstaande (als we het moeten geloven) kooigevecht tussen Elon Musk en Mark Zuckerberg. Alles is politiek.
Het economische model van content verandert vaak ook de content zelf. Clickbait journalistiek werkt niet in een abonnementsmodel. Long form journalistiek werkt niet in een advertentiemodel.
"Gameontwikkelaars verbeteren hun games continue aan de hand van allerlei data: waar haken spelers af? Waar komen spelers vast te zitten? Amazon zou hetzelfde kunnen doen voor Kindle-boeken, en auteurs zouden er een hoop van kunnen leren — waar in het boek raken lezers verveeld? En waar kunnen ze het boek niet wegleggen omdat het zo goed is? Een logische innovatie zou zijn als boekenschrijvers hun boeken zouden "patchen". Bij schoolboeken is het normaal dat in iedere editie nieuwe informatie wordt toegevoegd, maar schrijvers van romans zouden zo hun boeken ook kunnen verbeteren. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar dit idee zorgt voor frictie in m'n hoofd." (via)
Wijsheid: The psychologist Gerd Gigerenzer has a simple heuristic. Never ask the doctor what you should do. Ask him what he would do if he were in your place. You would be surprised at the difference.
Helemaal mee eens! Dat kan een hoop narigheid voorkomen.