#2 Een beetje fantaseren over kunstmatige intelligentie
In deze nieuwsbrief deel ik gedachtespinsels en links over technologie en media.
ImagenAI is een startup die kunstmatige intelligentie gebruikt om een saaie, tijdrovende taak van fotografen te automatiseren: fotobewerking.
De software leert de persoonlijke fotobewerkingsstijl van de fotograaf door 3000 eerder gemaakte foto's te analyseren. Doordat de AI de foto's van *voor* de bewerking, en van *na* de bewerking analyseert, leert het de persoonlijke stijl van de fotograaf kennen — om die vervolgens zelf, geautomatiseerd toe te passen op toekomstige foto's.
Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van de vele AI-toepassingen die we de komende tijd gaan zien: je moet zelf voorbeelden van input leveren én de bijbehorende output die je graag (geautomatiseerd) zou zien. In bovenstaande geval: je foto voor, én na je eigen beeldbewerking. De AI doorgrondt het verschil.
Ik kom fantasie tekort om te bedenken waar ik dit allemaal voor zou willen gebruiken. Automatisch korte clips genereren van m'n podcasts. Een saai schrijfsel een vleugje Marcel van Roosmalen geven. Alléén de *voor mij* interessante artikelen uit de krant. Allemaal door eerst een datasetje aan te leveren, waarna de rest vanzelf gaat. In feite is dit ook hoe TikTok leert van je swipegedrag: maar dan toegepast op de rest van je leven.
De New York Times had vandaag de speech van Zelensky voor het Amerikaanse Congres op de homepage. De vorm was fijn: een (bijna full screen) videocarrousel met verschillende fragmenten erin van een minuutje, met de hoogtepunten uit zijn speech. Zo zou ik het nieuws willen kijken. Wat als de NOS app een soort mix zou zijn van de interface van TikTok en het Journaal? Elk Journaal-item is een story, en binnen elke story kan ik doortappen per onderdeel. Dat zou het veel laagdrempeliger maken om het nieuws te kijken.
Las een ge-wel-dig stuk over de moderne Bonnie & Clyde: twee bijzondere bitcoindieven. Het stuk is de moeite waard, maar alvast één bizar feitje over de wereld van online criminelen: volgens de FBI zijn er per dag nu 4000 ransomware attacks (in vergelijking met 7 bankovervallen per dag). Online dieven hebben in 2021 voor $14 miljard aan bitcoin gestolen. Traditionele bankrovers slechts een paar honderd miljoen.
De discussie over een verbod op TikTok dendert door (afgelopen weekend met verschillende stukken in NRC). TikTok vraagt nu $2,6 miljoen per dag voor een zogenaamde TopView ad. Dat is het eerste dat gebruikers zien als ze de app openen. Dat bedrag is vier keer zo hoog als wat het was vier jaar geleden. Ter vergelijking, 30 seconden in een reclameblok van de Super Bowl kost $6,5 miljoen. Maar TikTok kan zulke bedragen elke dag rekenen.
Ik las een interessant artikel over productiviteit, 2 interessante nuggets:
“Ergens energie van krijgen werkt als een soort vliegwiel. Als je in de ochtends iets substantieels gedaan krijgt (een workout, een belangrijke taak, schrijven) dan is je ‘baseline energie’ van de hele dag hoger. Een beetje alsof dat eerste ding je een soort ‘boost’ geeft gedurende de rest van de dag. Daardoor wordt het makkelijker om andere dingen te doen. Zonder die boost is de kans groot dat ik niks nuttigs gedaan krijg die dag.”
“De meeste mensen vergelijken het hebben van energie als een ‘tank’ die leegraakt hoe meer je het gebruikt. Dat mag dan wel kloppen voor fysieke energie, maar mentale energie is anders: als je mentale energie besteedt aan dingen die je productief of belangrijk vindt, krijg je juist meer energie: een positieve feedbackloop. Aan de andere kant, uitstelgedrag vertonen, de hele dag op Twitter scrollen of de hele dag in bed blijven, vermindert de hoeveelheid energie die je kunt uitgeven; dit betekent dat je minder snel iets gedaan krijgt.”
Ik las een stuk met grappige inzichten uit de wereld van audioboeken. 8,1% van de totale boekenomzet in de VS komt nu van audioboeken. (Ter vergelijking: eBooks zijn nu 11,6% van het totaal). Echter, die 8% is niks in vergelijking met het cijfer in Zweden, daar zijn audioboeken 25% van het totaal. Dat komt door de populariteit van Storytel-achtige all-you-can-read abonnementen voor audioboeken. Nog wat feiten
De meeste mensen luisteren audioboeken in de middag. En er zijn meer mensen die luisteren in de morgen dan in de avond.
Dat is ander gedrag dan bij ebooks: die worden *juist* in de avond gelezen, tussen 8 en 10.
Ebooks worden vaker in het weekend gelezen, terwijl het gedrag met audioboeken juist tegenovergesteld is: mensen luisteren doordeweeks.
Het afrekenmodel voor uitgevers en schrijvers verschilt ook tussen ebooks en de all-you-can-read modellen van audioboeken. Niemand zou hetzelfde eboek 100 keer kopen, maar er zijn bepaalde doelgroepen luisteraars die hetzelfde audioboek wel 100 keer luisteren. Bijvoorbeeld bij het in slaap vallen. Omdat audioboeken worden afgerekend per luisterminuut, in plaats van per aankoop, zijn boeken die mensen steeds opnieuw luisteren extra renderend.
Hebben jullie ook zo'n moeite met het vinden van leuke nieuwe podcasts? Er was een tijd dat iedereen het over dezelfde podcast had: Serial bijvoorbeeld. Die serie was ook echt bijzonder: een anti-commercieel, literair non-fictieproject over het bijzondere leven van een onbekende man. Je moest het luisteren om mee te kunnen praten. We hebben nu een miljoenmiljard meer podcasts om uit te kiezen. Hoezo is het bijzondere verdwenen? Als je tips hebt: stuur ze.
Dank voor de vele aanmeldingen deze week. Jullie zijn nu met z’n 2500. Gezellig.