Ik keek toe hoe mijn computer zichzelf instelde
50.000+ mensen volgen Alexander's favoriete nieuwe tools, tips en inzichten
Oververhitte vrienden,
Irritant op dit soort dagen is dat je niet weet op welk moment het buiten kouder is dan binnen. Dus weet je niet wanneer de ramen open kunnen. Ik wilde mijn gemotoriseerde dakramen dat zelf laten regelen, en Codex (zit bij je ChatGPT-abo) schoot te hulp.
Ik hoefde alleen mijn wensen en een foto van de afstandsbediening te delen. Toen gaf hij me een lijstje van dingen die ik moest kopen (zoals een kastje dat m’n dakramen aansluit op internet en temperatuursensoren – vraag niet verder, ik weet het ook niet).
Nu de gamechanger: Codex ging zélf aan de slag. Hij kan namelijk sinds kort je computer bedienen. Software downloaden, de boel installeren, inloggen en op de juiste manier instellen – hij deed het allemaal zelf. Het is echt een sensatie om die muis te zien bewegen.
Nog zo’n knutselproject: ik heb een kassabonprinter gemaakt. Of eigenlijk heeft Codex die gemaakt. Iedere ochtend wordt het belangrijkste nieuws en mijn agenda voor die dag automatisch voor me geprint (zie foto). Ik kocht de spullen op aanraden van Chat (Epson TM-m30III + Raspberry Pi), Codex deed de rest.
Desillusie: zomaar ‘viraal gaan’ is iets van vroeger. Er zit waarschijnlijk een campagne achter
Dat jij weet wie Sydney Sweeney is, of dat Justin Bieber op festival Coachella stond, of dat Bad Bunny de halftimeshow van de Super Bowl verzorgde, is niet ‘de kracht van het internet’. Dat is de kracht van slimme mensen op een kantoor. Zij weten hoe je het algoritme van sociale media manipuleert, en krijgen daar grof geld voor. Vervolgens gaan journalisten erover schrijven – en zo ontstaat het ‘gesprek van de dag’, terwijl het eigenlijk gewoon een ordinaire campagne is.
Deze sluwe vorm van adverteren begint met clipping: het maken van ‘engaging’ clipjes rondom bestaande content. Vervolgens worden die clipjes groot gemaakt door een eindeloze hoeveelheid nep-accounts, opgezet door Amerikaanse bedrijven. Dat is spotgoedkoop en wordt, zo schreef New York Magazine, op grote schaal ingezet in de Amerikaanse entertainmentindustrie. De onwetende scroller heeft geen idee dat ie eigenlijk naar reclame zit te kijken. Die denkt: ik zit bovenop de laatste trends.
Narratieve campagnes gaan nog verder. Bij de ophef rond Bad Bunny’s Super Bowl-show werden zogenaamde voor- en tegenstanders gecreëerd; een nep-strijd tussen twee kampen (“beste show ooit!” vs “schandaligste show ooit!”). Een kwart (!) van de 3,7 miljoen posts kwam van nog geen 4 procent van de accounts. En daar gingen echte mensen vervolgens massaal in mee.
Dit gebeurt veel vaker en vooral veel effectiever dan gewone mensen – jij en ik – beseffen. Tot je dit artikel hebt gelezen.
Wil je deze nieuwsbrief sponsoren? 50.000 lezers. Dat kan, neem contact op via mail@klopping.nl
Banken smijten met cadeaus. Grijp je kans
Ik lees de Financial Times, de beste krant ter wereld. 45 euro per maand, hoor ik weleens, dat is toch niet te doen? Nou, als je bankiert bij Revolut (20 euro per maand, no spon) krijg je FT er gratis bij. En Duolingo. En Perplexity Pro. En een VPN. En credits voor WeWork en ClassPass.
Geen grap, geen addertje onder het gras. En als zo’n frisse nieuwe bank iets probeert, volgen de fossielen vanzelf. ING introduceerde ING Max (cute), met Disney+, een reisverzekering en toegang tot de lounge op het vliegveld: 45 euro per maand.
Voorspelling: over een paar jaar is het volstrekt normaal om via je bank telefonie, verzekering en streaming af te nemen.
Eindelijk een écht goeie, comfortabele bus door Europa
Toen ik jaren geleden ging backpacken in Zuid-Amerika dacht ik dat het openbaar vervoer een marteling zou zijn. Dus ik was compleet verrast door de langeafstandsbus. Ik mocht plaatsnemen in een fijne stoel die helemaal plat achterover kon (flat bed), en waarin ik heerlijk kon slapen – zo’n ding uit de businessclass in vliegtuigen. Sindsdien heeft het me altijd verbaasd – en gestoord – dat dit in Nederland niet bestaat. Maar krijg nou wat: precies zo’n topbus rijdt nu naar Basel en Zürich.
Heb jij ervaring met deze Twiliner Night Bus? Laat me weten hoe het was!
De allerbeste dicteer-tool tot nu toe
Handy is geweldig. De makkelijkste manier om iets in te spreken terwijl je laptop meeschrijft. Je hoeft alleen een zelfgekozen toets in te drukken. Laat los en hij stopt weer. (Je kunt ook instellen dat je twee keer moet drukken om te stoppen, handig voor langere teksten.)
Werkt met lokale AI, dus je bestanden komen niet in een Amerikaanse of Chinese cloud terecht. En het is gratis!
Nu nog taboe maar onontkoombaar: kantoorgesprekken massaal opnemen
Dat meetings steeds vaker worden opgenomen, is slechts het begin. Dat legt techinvesteerder David Haber heel goed uit op X. Zijn theorie, waar ik mij helemaal in kan vinden: elk bedrijf gaat AI inwerken zoals je een mens inwerkt: je laat hem opgaan in het bedrijf. Je laat hem zoveel mogelijk meeluisteren, zodat hij zich de cultuur eigen kan maken. De waardevolste lessen bevinden zich immers niet in documenten, maar in de ongestructureerde gesprekken. AI kan er op ieder moment bij zijn, in elke ruimte, en zal zich nooit vervelen.
Nog maar een voorspelling: over vijf jaar wordt op bedrijfskantoren overal in Nederland meer dan de helft van de gesprekken opgenomen voor AI.
Maak een virtueel ritje door 100+ steden
Een laatste tip om de hitte in ieder geval virtueel te ontwijken als je toch moet werken: Drive & Listen is een virtueel ritje vanuit je luie stoel door 100+ steden als Parijs, Buenos Aires en Abu Dhabi, of een wijk als Hollywood. Terwijl je naar lokale radiozenders luistert (goeie muziek in Wuhan, moet ik zeggen). Je kunt zelfs straatgeluiden aan- of uitzetten.
Ik wens je een heel fijne zomer!




Hi Alexander, thx voor weer een leuk stukje. Helaas crasht Handy mijn macbook. Misschien iets om even naar te kijken voor anderen dit mogelijk ook massaal overkomt. - grt, Gert