Ik ging op survivalcursus
17.000+ mensen volgen Alexander's favoriete nieuwe tools, tips en inzichten
SURVIVAL
Ik ging dit weekend naar een Urban Survival and Preparedness Course in de bossen bij Doorn en kreeg les van Derek, die 16 jaar diende bij defensie en onder andere groepscommandant was in Uruzgan. Hij zegt dat burgers in Zweden en Finland een stuk beter zijn voorbereid op noodsituaties dan wij, daarom kreeg ik de hele dag les over, onder anderen, hoe je een noodpakket voor thuis samenstelt. Spoiler alert: je moet véél water in huis hebben, een noodradio, kaarsen, aanstekers, etc. Maar ook: een Jetboil gasbrander en Sawyer Mini SP128 waterfilter. Ook leerden we over het belang van het dragen van een tourniquet. Defensiemensen hebben een mindset om niet alleen zelf te overleven, maar juist ook anderen te helpen in noodsituaties.
BOEKEN
Dit jaar nog gaat het 50.000-ste exemplaar van Co-intelligentie over de toonbank. Het boek staat nu al weken in de bestseller top 10 in Nederland, en is net gekozen tot beste boeken van het jaar volgens de Financial Times, The Economist én The Information. Goddamn.
Boeken uitgeven is zo'n ongelofelijk leuk avontuur — toen we de rechten van Co-intelligentie kochten wilde geen andere uitgever het hebben. Vervolgens wilde geen boekhandel het inkopen. En vervolgens wilde geen krant erover schrijven. En eerlijk gezegd begreep ik dat wel: er waren meer boeken over AI, inclusief eentje van Harari. Het gekke is: ik kan nog steeds niet helemaal verklaren wat hier nou zo goed gegaan is, maar opeens hing er elektriciteit in de lucht. En die is nog niet weg.
MEDIA
Het valt me altijd op dat journalisten en ondernemers elkaar wantrouwen. Ondernemers denken dat journalisten er alleen maar op uit zijn om ze pootje te haken. En andersom denken journalisten dat ondernemers alleen maar met hen praten om hun PR-verhaal te pushen en de werkelijke problemen en risico's onder het tapijt te vegen. Het gevolg is dat ze niet echt met elkaar praten. Niet echt nieuwsgierig naar elkaar zijn. Ik vind dat ongelofelijk jammer.
In Bloomberg stond een fascinerend stuk over het 'Gell-Mann effect' - een term die viraal gaat in Silicon Valley. Het beschrijft hoe je een artikel leest over je eigen vakgebied, allerlei fouten spot en toch klakkeloos de rest van de krant gelooft. Ik vind het een herkenbaar effect. Maar: door deze theorie te misbruiken om alle kritiek af te serveren, creëren tech-CEO's precies het wantrouwen waar ze zelf last van hebben. Belangrijke mediakritiek als onderdeel van een stammenstrijd tussen Amerikaanse journalisten en CEO's die vast ook naar Nederland gaat overwaaien.
Op kleinere schaal, maar wel exemplarisch voor de weinig nieuwsgierige houding van veel journalisten ten opzichte van ondernemers stond er een stuk over Lootjestrekken.nl in de Volkskrant. Een tergend stuk met dezelfde typische, cynische invalshoek. We bespraken het stuk in POM:
TECHNOLOGIE
Deze week was ik bij de lancering van een nieuwe feature van Rijksmuseum.nl: zoeken in de volledige collectie van 800.000 werken. Het leukste: je kunt nu zoeken met AI, waardoor je vrij bent in de keuze van je zoektermen. Je kunt voortaan zoeken op sfeer, gevoel, vibe en zelfs het weer. Zeer verslavend.
Voor een item over AI bij Eva wilden we laten zien hoe eenvoudig en vooral éng gezichtsherkenningstechnologie is. Helemaal in combinatie met smart glasses waarmee je mensen kunt filmen zonder dat ze het doorhebben. Een paar seconden video tijdens een gesprekje over het OV was genoeg om hun naam, werkgever en allerlei rare details op te zoeken:
Deze tweet over het item was on point:
Een ander veelgehoord mantra in Silicon Valley is dit: AI wordt het einde van SaaS software (software abonnementen). Soms ben ik zo verbaasd door de wereld van corporate software. Werkelijk iedereen die veel vergadert bij de overheid blijkt iets dat "iBabs" heet te gebruiken. De tool doet weinig meer dan een agenda bijhouden en PDFjes tonen naast wat compliancemeuk. 1200 EURO PER JAAR voor 10 gebruikers. Dit soort bedrijven gaan eraan.
M'n populairste post op Linkedin deze maand: vraag het volgende aan ChatGPT: "Op basis van wat je over mij weet, teken een beeld van hoe je denkt dat mijn huidige leven eruitziet". (De post bereikte 880.000 mensen. Linkedin voelt als een sleeping giant). Dit was het resultaat nadat ik het zelf vroeg aan ChatGPT:
Weinigen waarderen mijn potentieel als Hollywood-acteur. Daarom AI. Bij Fake It or Leave It | AI Agency experimenteren ze veel met de laatste video modellen: runway/hailouai/luma/kling/pika etc. Hierbij een voorbeeldje met een getraind model op mijn hoofd...
Denemarken heeft met de opbrengsten van Ozempic een AI supercomputer gekocht die ondernemers kunnen gebruiken om de volgende Ozempic uit te vinden. Gelukkig hebben wij ASML.
Must-read in The New Yorker over waarom we zo obsessief bezig zijn met online aanbevelingen. Van TikTok-shopping tot Letterboxd-reviews: we willen weten wat anderen écht goed vinden. Het meest fascinerende: juist nu AI content produceert, hunkeren we naar échte menselijke tips. Maar pas op met delen wat je echt waardeert - voor je het weet is je favoriete restaurant overboekt door de algoritmes.
GADGETS
Mijn favoriete gadget van dit jaar is m'n Daylight. Het apparaat ziet eruit als een mix tussen een iPad (als die zou zijn uitgekomen in de jaren '90) en een Kindle e-book reader. Wat 'm onderscheidend maakt ten opzichte van de Kindle: het is een volwaardige tablet computer, maar het scherm is zwart/wit met een amberkleurige achtergrond, en dat maakt het rustiger voor je ogen. Gek eigenlijk: het is een duur ding, voelt plastic aan en toch wil ik niet meer zonder.
Ik kocht de beste rijstkoker volgens rijstkoker-Reddit, en ik ben erg blij. Rechtstreeks uit Japan, en dat merk je, want het speelt een gaaf, Mario-achtig muziekje als 'ie klaar is met koken. Dat voegt veel levensvreugde toe.
PODCAST
Elke week maak ik met techfilosoof Wietse Hage de podcast Poki over de wondere wereld van AI. Ons gesprek van vorige week was erg de moeite waard. Wietse maakte een AI tooltje waar je een boek in kunt plakken, waarna de software er een presentatie van maakt, compleet met voice-over. Indrukwekkend, maar het werd nog toffer (en nog meer meta) toen hij uitlegde hoe hij AI gebruikt om te programmeren. Ik kom steeds weer tot de conclusie: we zijn er als maatschappij niet klaar voor dat iedereen straks kan programmeren.
Dit is trouwens de output van het tooltje dat Wietse maakte bij het boek dat mijn goede vriend en medeuitgever Ernst-Jan Pfauth schreef, best vet toch?
NOSTALGIE
Laten we even een moment nemen om te waarderen hoe cool videobanden in de jaren '90 eruit zagen:
Fun fact uit het 18e-eeuwse Pruisen: koning Frederik Willem I had een bijzondere obsessie – een leger van reuzen. Hij verzamelde maar liefst 3.000 extreem lange soldaten, variërend van 1.88m tot wel 2.29m lang. Het meest opmerkelijke? De koning gebruikte deze 'lange mannen' vooral om zichzelf op te vrolijken, compleet met een beer als mascotte die voorop marcheerde tijdens parades. (via)
Tot de volgende keer!
Fijne nieuwsbrief. Over het wantrouwen tussen journalisten en ondernemers en het Gell-Man effect: laten we ons blijven verbazen over beide fenomenen. Ze zijn blijkbaar onuitroeibaar en het gemak waarmee we de gevolgen ervan blijven accepteren staat elke structurele oplossing in de weg. Gekmakend.
Dag heren, ik abonneerde me direct op jullie nieuwsbrief toen Alexander in Poki aankondigde dat de komende nieuwsbrief over onderwijs & AI zou gaan. Helaas kan ik die content nergens vinden. Kunnen jullie me de goede richting op wijzen? Groet!