Ik wil die ASML-kerstballen!
17.000+ mensen volgen Alexander's favoriete nieuwe tools, tips en inzichten
AI
Het beste dat ik deze week las over AI komt van technologie-schrijver Steven Johnson (en baas van Google’s NotebookLM) over hoe AI eindelijk een langetermijngeheugen krijgt. Waar GPT-3 nog maar 1500 woorden kon onthouden, kan het nieuwste Gemini-model maar liefst 1,5 miljoen woorden tegelijk verwerken. Ik ken niemand die zo goed (en zo mooi) de enorme gevolgen voor ons allemaal kan beschrijven. Ga dat lezen!
Over NotebookLM gesproken, die geweldige AI-tool van Google kon al AI-podcasts maken over elk denkbaar onderwerp, maar vanaf nu kun je ook ‘inbellen’ naar de vriendelijke AI-hosts om live vragen te stellen 🤯:
De introductie van videogenerator Sora van OpenAI was langverwacht maar weet tóch nog te verrassen. Bijvoorbeeld door deze ‘blend’-feature waarmee je twee (AI-gegenereerde video’s) kunt mengen:
Mijn favoriete e-ink tablet Daylight krijgt binnenkort een AI assistent om met je boeken te kunnen chatten. Ik kan niet stoppen met nadenken over wat voor game changer dat is.
In de nieuwste aflevering van Poki praten we je bij over een bizarre week op AI-gebied. Heel, héél veel nieuws van Google en OpenAI samengevat.
Meer AI? Leg Co-intelligentie (50.000 exemplaren verkocht!) onder de kerstboom.
TECH
De machines die ASML maakt moet toch het dichtstbij komen van magie, check deze video. Dit is toch onvoorstelbaar:
Over ASML gesproken, het bedrijf biedt in de personeelswinkel ASML-kerstballen aan:
Ik heb voor jullie gecheckt bij ASML woordvoering: 1) nee, je kunt ze niet kopen als je niet bij ASML werkt, en 2) nee, ze komen niet uit China.
Tof interview met Jeff Bezos bij The New York Times.
MEDIA
Een verrassende parallel: ultra-processed food en social media lijken verdacht veel op elkaar. Beide zijn ontworpen om ons brein te hacken met dopamine-spikes, wat verklaart waarom we er zo makkelijk aan verslaafd raken. Net zoals 55% van onze dagelijkse calorie-inname uit UPF bestaat, haalt 52% van de Britten hun nieuws van social media – we voeden zowel ons lichaam als onze geest met junk. Vet stuk.
Ik ben gefascineerd door prediction markets. Dat zijn een soort aandelenbeurzen voor nieuws. Je kunt wedden op alles. Bijvoorbeeld de kans dat Xi Jinping bij de inauguratie van Donald Trump zal zijn (4%). Het overzicht van de trending weddenschappen op Polymarket is een mooi beeld van wat beleggers bezighoudt én wat ze voorspellen. En we weten sinds de Amerikaanse verkiezingen dat Polymarket gelijk had en de opiniepijlers ernaast zaten. Een Amerikaanse ondernemer maakt op basis van die Polymarket-data en AI een automatisch gegenereerde nieuwspodcast.
Als we dan toch aan het voorspellen zijn: eind 2025 is 10% van alle beluisterde podcastminuten met AI gegenereerd.
Videopodcasts zijn huge. Sinds 2023 is het belangrijkste podcastplatform niet meer Spotify of andere podcastapps, maar YouTube. Bijna een derde van alle Amerikaanse podcastluisteraars luistert of kijkt via YouTube. Het aantal luisteraars dat de voorkeur geeft aan videopodcasts op Spotify steeg van 43% in 2021 naar meer dan 64% in 2024.
Tof idee: Every lanceerde ‘extendable articles’. Een AI-chatbot naast artikelen waarmee je kunt praten met de inhoud van het artikel voor je maar óók al het bronmateriaal dat de schrijver heeft verzameld bij het schrijven van het stuk. Van interviews tot aantekeningen. Dit moeten alle kranten doen!
Ik verbaas me al jaren over het fenomeen ‘vlogfamilies’ die hun kinderen dagelijks uitbuiten voor hun YouTube-vlogs. Hoewel kinderarbeid in Nederland streng gereguleerd is — kinderen onder de 6 jaar mogen bijvoorbeeld pas in een bioscoopfilm spelen na toestemming van de overheid, en dan maximaal 6 dagen per jaar. Alleen, de wet houdt geen rekening met het bestaan van YouTube, dus daar mogen ze wél elke dag gefilmd worden.
Voor POM spraken we Margje Camps, zij promoveert aan de rechtsfaculteit van de Universiteit van Utrecht en heeft onderzoek gedaan naar kindfluencers. Wat blijkt: het is moeilijk voor beleidsmakers om het eens te worden over wat de definitie van een influencer is, en hoe je precies naar de arbeidsrelatie moet kijken. Immers, bij een bioscoopfilm is er een producent. Maar bij YouTube zijn dat de ouders. En de wet gaat er vanuit dat die hun kinderen beschermen. Maar dat gebeurt dus niet.
Bedrijven die dit soort kinderarbeid faciliteren zouden daarmee moeten stoppen. Distributeur Dutch Filmworks en producent Jabadoo hebben bijvoorbeeld miljoenen verdiend aan de bioscoopfilm van de Bellinga’s en YouTube maakt het mogelijk om deze kinderarbeid te monitizen. Doe dat gewoon niet.
INTERVIEWS
Ik was te gast bij Europa Draait Door (Radio 1) om over de verschillen te praten tussen Europa en de VS op AI gebied, en ik een lans breek voor Elon Musk.
Interview in het Parool over Co-Intelligentie: “Maar wat als we de hele dag al onze gesprekken en ontmoetingen filmen en die laten analyseren door AI? Dat je 's avonds aan de computer vraagt: 'wanneer was ik onredelijk vandaag?', of 'waarom krijg ik altijd ruzie met die ene persoon?'“
Tot de volgende!
Precies wat Musk nodig had, iemand die een lans voor hem breekt.
Da’s dan toch maar mooi gelukt met die ASML-‘ballen’ 🎄