Discussie over deze post

Avatar van User
Avatar van Olaf Mastenbroek

Herkenbaar verhaal. En dit is al lang aan de gang. Toen ik 15 jaar geleden, heel regelmatig in Shenzhen kwam was het ook al zo. Hierbij speelt vooral de schaal een belangrijke rol. Het is grofweg x 100 ten opzichte van vele EU tech hubs. Aantal ingenieurs, aantal bedrijven en vooral wat de staat investeert. Gehele steden / industrie parken rond een bepaald segment.

Tja denk dan maar niet dat je beter, sneller bent.

Maar, als het gaat om echte creativiteit en vernieuwing, dan heeft de Chinese cultuur/ samenleving toch wat nadelen. Daar kunnen wij wel degelijk nog het verschil maken.

En verder worden Chinese managers jong opgevoed met een superieuriteit gevoel, dus dan is het wel logisch dat we dat als antwoord krijgen. Dat zijn zo mijn gedachten

Avatar van Robert Bakkenes

Duidelijk verhaal, en strookt met mijn inzichten dat China heel snel gaat en een kwestie van tijd voordat zij Amerika voorbij streven. Wat ik o.a. van mensen die een Chinese EV hebben is de snelheid waarmee software verbeterd wordt en de usergroups die aanpassingen kunnen voorstellen die ook daadwerkelijk doorgevoerd worden. Ik zie dat in Europa, helaas nog niet zo snel gebeuren. We zijn in Europa wellicht wat overgereguleerd, we moeten de mix vinden tussen de VS en China, Europa heeft niet de mogelijkheden van de VS of China.

5 meer reacties...

Geen posts

Klaar voor meer?