9 reacties
Avatar van User
Avatar van Niels Wagener

Hi Alexander, progressief in alles.... dat klopt. Ook in onderdrukking, marteling, bezetting van gebieden, omverwerpen van maatschappijen, indoctrineren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ok bij alles behalve in welzijn van haar burgers, uiterlijke schijn zegt niet alles behalve als je daar slechts op focust. Als een europees land zich exact hetzelfde zou gedragen als China dan waren de rapen gaar, niemand zou handel met haar bedrijven behalve, ja behalve als ze daar zelf voordeel van zouden hebben. Dan gooien we het kind met het badwater weg, dan maakt het schenden van mensenrechten niet meer uit. Wat is het verschil tussen een fabriek en een werkplaats.... behalve de vooruitgang?

Avatar van Olaf Mastenbroek

Herkenbaar verhaal. En dit is al lang aan de gang. Toen ik 15 jaar geleden, heel regelmatig in Shenzhen kwam was het ook al zo. Hierbij speelt vooral de schaal een belangrijke rol. Het is grofweg x 100 ten opzichte van vele EU tech hubs. Aantal ingenieurs, aantal bedrijven en vooral wat de staat investeert. Gehele steden / industrie parken rond een bepaald segment.

Tja denk dan maar niet dat je beter, sneller bent.

Maar, als het gaat om echte creativiteit en vernieuwing, dan heeft de Chinese cultuur/ samenleving toch wat nadelen. Daar kunnen wij wel degelijk nog het verschil maken.

En verder worden Chinese managers jong opgevoed met een superieuriteit gevoel, dus dan is het wel logisch dat we dat als antwoord krijgen. Dat zijn zo mijn gedachten

Avatar van Wibo

En al die vooruitgang in China gaat daar ten koste van......?

Avatar van Albert

Een wezenlijk verschil, waar wij een stroperige ambtenaren apparaat en dito EU bezitten is de overheids structuur daar minder gereguleerd, anders dan menselijk controle op het goed wezen voor en volgen van de overheid. Daarbij zijn de arbeids omstandigheden wezenlijk verschillend wat ook een voordeel is voor ondernemers vandaag geef je werk en morgen zet je ze op straat zonder problemen, en met de mededeling zelf je broek ophouden.

Avatar van Robert Bakkenes

Duidelijk verhaal, en strookt met mijn inzichten dat China heel snel gaat en een kwestie van tijd voordat zij Amerika voorbij streven. Wat ik o.a. van mensen die een Chinese EV hebben is de snelheid waarmee software verbeterd wordt en de usergroups die aanpassingen kunnen voorstellen die ook daadwerkelijk doorgevoerd worden. Ik zie dat in Europa, helaas nog niet zo snel gebeuren. We zijn in Europa wellicht wat overgereguleerd, we moeten de mix vinden tussen de VS en China, Europa heeft niet de mogelijkheden van de VS of China.

Avatar van Hans

Fijn dat er blogs zijn zoals deze. Zelf zien en doorgeven. Bedankt

Avatar van Aart-Jan

Heel interessant- dank!

Hoorde laatst Alexander vertellen dat hij altijd AI gebruikt voor zijn LinkedIn Posts e.d. - nog niet voor Substack vermoed ik: “Tegelijkertijd is het beeld troebel, in de AI race bijvoorbeeld lopen de Verenigde Staten lopen nog steeds duidelijk voorop” ? 😉

Avatar van Ellen de Lange-Ros

Interessant om te zien wat er nu al kan. En hoe je daarop kunt verder bouwen, in plaats van steeds maar de discussies te horen die hier de pers domineert: AI zien als bedreiging, etc.

Fijn artikel. Bedankt!

Avatar van Bert Conard

Rapport Wennink kennen we dat nog? Ligt in Den Haag allang bij ??? Ipv van actie vliegen onze regeringsleiders de wereld rond :2de kamer pak ze aan. Vooruit moeten we NU!